Bi-directioneel laden tegen netcongestie

In Utrecht is een proef gestart met bi-directioneel laden. Elektrische Renault 5’s van We Drive Solar laden op bij een overschot aan duurzame energie, en leveren terug aan het net wanneer er een tekort dreigt. Het plan is om vijfhonderd bi-directioneel ladende auto’s in de stad te plaatsen. Daarmee zou tien procent van de netcongestie in Utrecht opgelost worden, is het idee.

De proef sluit aan bij de visie in de EPBD IV dat elektrische voertuigen een grote rol kunnen spelen in het verbeteren van de energie efficiency en het realiseren van netbewuste nieuwbouw in de gebouwde omgeving. In de komende BENG, die op dit moment gemoderniseerd wordt, zal opslag van elektriciteit naar verwachting gewaardeerd gaan worden. In eerste instantie zal dat waarschijnlijk alleen gebouwgebonden batterijen van voldoende capaciteit betreffen. De tekst in de EPBD IV laat ruimte om ook bidirectioneel laden mee te nemen in de systematiek om de energieprestatie van gebouwen te bepalen (in Nederland is dat de NTA8800 ofwel de BENG).